Intern flytning

DIS Kollegier - Intern Flytning

Vi har lavet en procedure for at gøre det lettere for kollegiernes beboere at vide, hvordan de skal forholde sig til intern flytning på eller mellem DIS Kollegierne. Som beboer skal du selv henvende dig, hvis du ønsker at flytte internt.

Procedure for intern flytning

Først skal du sende en mail til kollegiumadministration@dis.dk hvor du kort beskriver din henvendelse og besvarer spørgsmålet:

  • Hvilke grunde ligger der bag dit ønske om at flytte?

Du vil herefter blive bedt om at tale med en DIS Community Advisor (CA) i kollegiets walk-in hours. Det vil være et kort møde, hvor I taler om hvordan du generelt bidrager til kollegielivet, men også hvilken rolle du har haft for fællesskabet i din unit. Vi vil desuden spørge ind til eventuelle problematikker eller konflikter i din nuværende lejlighed, hvis det er en del af grunden til at du ønsker at flytte internt.

DIS vil gemme denne information på den interne venteliste, så vi kan bruge oplysningerne til at matche dig til en ny unit.

Når vi har et ledigt værelse/lejlighed prioriterer vi således

For at matche den bedste kandidat til et værelse kigger DIS på alder, køn, personlighed, studieretning samt vurderer lejlighedens sammensætning og historik. Vores højeste prioritet er at matche en person, der vil passe bedst muligt ind i lejlighedens sammensætning og være en positiv tilføjelse til kollegiet generelt.

  • Vi vurderer beboerne fra den interne venteliste
  • Vi vurderer ansøgerne fra ventelisten (inkl. fremlejere)

DIS finder den rette kandidat til værelset/lejligheden og sender en e-mail med et tilbud.

Når du accepterer et tilbud om et nyt værelse/lejlighed og skal flytte internt

Du vil overtage det nye værelse på overtagelsesdatoen, der står i dit tilbud. Du skal læse den nye kontrakt grundigt igennem for at sikre dig at den passer til dine forventninger. Vær også opmærksom på: 1. At der skal betales et nyt depositum for den nye bolig. 2. At kontraktens ophørsdato forbliver den samme som for din nuværende bolig.

Du skal så opsige dit nuværende lejemål. Det gør du her. Der gælder samme opsigelsesregler, som hvis du opsiger et lejemål og fraflytter.

  1. I henhold til lejeloven, er opsigelsesperioden tre måneder fra udgangen af en måned gældende for både udlejer og lejer. Dvs. hvis du for eksempel opsiger dit værelse den 20. februar, vil lejemålet udløbe pr. 31. maj.
  2. Opsigelsesperioden på tre måneder kan aldrig garanteres kortere, men DIS vil til enhver tid forsøge at imødekomme et ønske om en tidligere fraflytning. Du skal dog altid forvente at være økonomisk ansvarlig for lejemålet i hele opsigelsesperioden. Du skal som lejer fraflytte kollegieværelset mindst 14 dage før kontraktens ophørsdato, for at udlejer (DIS) kan lave eventuelle udbedringer. Du betaler huslejen for denne periode. Vær opmærksom på at du vil betale dobbelt husleje i mindst de 14 dage, hvor dit gamle værelse klargøres mens du bor i det nye værelse.
  3. Du betaler for udbedringer af værelset (f.eks. maling af vægge, slibning af gulve, osv.) Beløbet fratrækkes depositummet, som blev indbetalt inden indflytningen. På fraflytningsdagen gennemføres et fraflytningssyn, hvor lejer samt udlejer (Facilities) sammen gennemgår værelset og de udbedringer, der evt. skal foretages.
  4. DIS (vores samarbejdspartner firmaet Tellefsen) vil stå for at lave den nye kontrakt, og DIS vil betale de 1.000,- kr. det koster at dække denne administrative omkostning.