Sådan håndterer vi COVID-19

Covid-19 updatering

DIS oplever ændringer som følge af COVID-19

Efterårssemestret 2021

Det danske samfund er gennem de seneste måneder åbnet mere og mere op, og mange af de studerende oplever, at Danmark og København har færre restriktioner, end hvad de er vant til fra eks. USA, hvor smittetallene flere steder stadig er ret høje. Langt de fleste studerende er vaccinerede. Den lille gruppe studerende, som af forskellige årsager ikke er vaccinerede, vil skulle testes regelmæssigt for at kunne deltage i undervisning, studieture osv.

I forhold til rejser til udlandet, vil der ieEfterårssemestret 2021 være én DIS-studietur, som ligger ca. midtvejs i semestret. Derudover kan de studerende også rejse individuelt i Europa, men det vil være op til dem selv at holde sig opdaterede om rejserestriktioner vedr. deres destinationer. DIS kan ikke hjælpe med ressourcer i forbindelse med egne rejser og COVID-19, heller ikke pludseligt opståede rejsekomplikationer.

Vi ønsker at bibevare sikre og trygge hjem 

Det er vigtigt for os, at både vores værtsfamilier føler sig trygge ved at åbne deres hjem for en studerende – og at vores studerende kan føle sig trygge i deres værtsfamiliers hjem. Vi ser hver husstand, der består af værtsfamilien og den studerende, som en lille social enhed og dermed også som tætte kontakter i COVID-19-øjemed.

Vi opfordrer værter og studerende til at følge de generelle Corona-råd. Vi anbefaler også værter at tage en snak med deres studerende om egne vaner og forventninger vedrørende COVID-19. Det kan I med fordel gøre med udgangspunkt i vores

Ofte stillede spørgsmål

Hvad skal vi gøre, hvis et værtsfamiliemedlem får at vide, at de er nær kontakt til en, der er testet positiv for COVID-19?

Familiemedlemmet skal gå i selvisolation og lade sig teste. Hele husstanden rådes til at være mere tilbageholdende med social kontakt, mens familiemedlemmet venter på testsvar. DIS behøver ikke blive orienteret herom.

Hvad sker der, hvis vores studerende får at vide, at de er nær kontakt til en, der er testet positiv for COVID-19?

Den studerende skal ringe til DIS’ nødtelefon (3067 1000) og får så videre instrukser, vedkommende skal følge vedrørende test, eventuel isolation, osv.

Hvad skal vi gøre, hvis et medlem af værtsfamilien bliver testet positiv for COVID-19?

Familiemedlemmet skal først og fremmest følge myndighedernes retningslinjer for sig selv og hele husstanden. Dvs. isolere sig hjemme og sørge for, at resten af husstanden bliver testet.

Kontakt så DIS for at underrette os om situationen. På hverdage ml. kl. 9-16 skal I kontakte host@dis.dk. Hverdage uden for kontortid og i weekender: DIS’ nødtelefon: 3067 1000.

Eftersom DIS betragter værtsfamilien og den studerende som en lille social enhed og dermed tætte kontakter, så håber vi meget, at I vil kunne isolere jer sammen i hjemmet, hvis én i husstanden tester positiv. Er der tale om unikke omstændigheder, hvor isolation sammen ikke er en mulighed, kan vi lave en plan B for den studerende. Tag blot kontakt til DIS’ nødtelefon: 3067 1000.

Hvad skal vi gøre, hvis vores studerende bliver testet positiv for COVID-19?

Hvis I finder ud af, at jeres studerende er testet positiv for COVID-19, så ring straks til DIS’ nødtelefon for at underrette os om situationen. DIS’ nødtelefon: 3067 1000.

Eftersom DIS betragter værtsfamilien og den studerende som en lille social enhed og dermed tætte kontakter, så håber vi meget, at I vil kunne isolere jer sammen i hjemmet, hvis jeres studerende tester positiv. Men hvis der er tale om unikke omstændigheder, der gør det svært for jer at isolere jer sammen i hjemmet, så har DIS ressourcer til sammen at lave en Plan B for den studerende. I skal blot tage kontakt til DIS’ nødtelefon.

Står DIS får smitteopsporing?

Ja, hvis en studerende tester positiv for COVID-19, så smitteopsporer DIS i samarbejde med den studerende.

Sidst opdateret september 2021