Sådan håndterer vi COVID-19

Covid-19 updatering

DIS oplever ændringer som følge af COVID-19

Sådan håndterer vi sammen COVID-19
– når de studerende kan komme hertil (se mere her)

Vi ønsker at bibevare sikre og trygge hjem 

Det er vigtigt for os, at både vores værtsfamilier føler sig trygge ved at åbne deres hjem for en studerende – og at vores studerende kan føle sig trygge i deres værtsfamiliers hjem. Vi ser hver husstand, der består af værtsfamilien og den studerende, som en lille social enhed og dermed også som tætte kontakter i COVID-19-øjemed.  

Vi opfordrer DIS’ værter og studerende til at følge de generelle Corona-råd: 

  1. Vaske hænder tit eller bruge håndsprit. 
  2. Host eller nys i dit ærme. 
  3. Undgå håndtryk, kindkys og kram – når I har med folk uden for husstanden at gøre. 
  4. Vær opmærksom på rengøringen derhjemme. 
  5. Hold afstand og bed andre tage hensyn – i det offentlige rum.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan sørger DIS for ikke at bringe flere COVID-19-tilfælde ind i Danmark, når de studerende kan komme hertil? 

Det gør vi ved hjælp af tre skridt: 

  1. Alle rejsende, der ankommer til Københavns Lufthavn, skal kunne fremvise en negativ COVID-19-test, som er maksimalt 24 timer gammel. Det gælder således også vores studerende.
  2. De studerende skal lade sig COVID-19-teste, så snart de er landet. Det sker i testcentret over for lufthavnens Terminal 3. 
  3. De studerende skal herefter være i karantæne i 72 timer på Clarion-hotellet ved lufthavnen. 72 timer er nemlig den maksimale tid, der går, til myndighederne har behandlet og kommunikeret om en COVID-19 test. Da de studerende ikke har NemID, vil de udelukkende blive ringet op af myndighederne, hvis deres COVID-19-test er positiv. Det er derfor, de skal holde sig i karantæne i fulde 72 timer. De studerende får bragt tre måltider mad om dagen op på deres hotelværelse i karantæneperioden. Hvis jeres studerende mod forventning skulle blive ringet op om et positivt testresultat, så fortsætter de naturligvis deres isolation efter Sundhedsstyrelsens retningslinjer, og vi orienterer jer hurtigst muligt herom.  

Hvordan definerer DIS som uddannelsesinstitution nære kontakter? 

Mange af jer har nok prøvet, at jeres egne børn er blevet hjemsendt fra skolen, fordi en klassekammerat er testet positiv. Generelt sender danske (folke)skoler hele klassen hjem, når der er et positivt COVID-19-resultat. Det gør de, fordi børn leger sammen og ikke holder afstand. Eftersom vi på DIS har med voksne unge at gøre, og vi forventer, at de følger vores retningslinjer om at holde afstand til hinanden i klasselokalet, så bliver en hel klasse ikke automatisk betragtet som tætte kontakter her på DIS – helt efter myndighedernes retningslinjer. I kan læse nærmere her fra Sundhedsstyrelsen om forskellen mellem børn og voksne i forhold til at være tætte kontakter (se side 9 og 11). 

Hvad skal vi gøre, hvis et medlem af værtsfamilien får at vide, at de er nær kontakt til en, der er testet positiv for COVID-19? 

Familiemedlemmet skal gå i selvisolation og lade sig teste. Hele husstanden rådes til at være mere tilbageholdende med social kontakt, mens familiemedlemmet venter på testsvar. DIS behøver ikke blive orienteret herom. 

Hvad sker der, hvis vores studerende (når de er her i Danmark) får at vide, at de er nær kontakt til en, der er testet positiv for COVID-19? 

Den studerende skal ringe til DIS’ nødtelefon (3067 1000) og får så videre instrukser, vedkommende skal følge vedrørende test, isolation, osv. 

Hvad skal vi gøre, hvis et medlem af værtsfamilien bliver testet positiv for COVID-19? 

Følg først og fremmest myndighedernes retningslinjer for dig selv og hele husstanden. Dvs. isolér jer hjemme og sørg for, at resten af husstanden bliver testet.  

Kontakt så DIS for at underrette os om situationen. Det gælder også umiddelbart før et semester, hvis nogen i familien skulle blive syge. På hverdage ml. kl. 9-16 skal I kontakte host@dis.dk / 3376 5446. Hverdage uden for kontortid og i weekender: DIS’ nødtelefon: 3067 1000. 

Eftersom DIS betragter værtsfamilien og den studerende som en lille social enhed og dermed tætte kontakter, så håber vi meget, at I vil kunne isolere jer sammen i hjemmet, hvis en i husstanden tester positiv. Men hvis der er tale om unikke omstændigheder, der gør det svært for jer at isolere jer sammen i hjemmet, så har DIS ressourcer til sammen at lave en Plan B for den studerende. I skal blot tage kontakt til DIS’ nødtelefon: 3067 1000. 

Hvad skal vi gøre, hvis vores studerende bliver testet positiv for COVID-19? 

Hvis I finder ud af, at jeres studerende er testet positiv for COVID-19, så ring til DIS’ nødtelefon for at underrette os om situationen. DIS’ nødtelefon: 3067 1000. 

Eftersom DIS betragter værtsfamilien og den studerende som en lille social enhed og dermed tætte kontakter, så håber vi meget, at I vil kunne isolere jer sammen i hjemmet, hvis jeres studerende tester positiv. Men hvis der er tale om unikke omstændigheder, der gør det svært for jer at isolere jer sammen i hjemmet, så har DIS ressourcer til sammen at lave en Plan B for den studerende. I skal blot tage kontakt til DIS’ nødtelefon.