Om vores studerende

Vores studerende er typisk mellem 19 og 21 år gamle og kommer primært fra nordamerikanske universiteter. Som en del af bacheloruddannelsen i USA har de valgt at læse et semester i Danmark.

DIS i København er en eftertragtet destination for vores studerende, og de har en naturlig interesse i at lære om Danmark og den lokale kultur i forbindelse med deres ophold.

De fleste af vores studerende har høje ambitioner for deres akademiske indsats i Danmark, og mange af dem har en travl hverdag med både studier og fritidsaktiviteter sammen med værtsfamilien, besøgsfamilien eller vennerne.

At lære om Danmark på en anderledes måde

Vores studerende er meget optagede af at lære om dansk kultur, og over 60 % af de studerende tager faget Danish Language and Culture. Ved at møde lokale danskere i uformelle sammenhænge, lærer de samtidig om Danmark på en anderledes måde. Derfor er det populært at bo hos en dansk værtsfamilie, ligesom det også er eftertragtet at blive tilknyttet en dansk besøgsfamilie, som de studerende besøger eller tager på udflugter sammen med.

Vores studerende er mangfoldige

De studerende på DIS kommer primært fra nordamerikanske universiteter, og størstedelen af dem er kvinder (75%). De fleste studerende har amerikansk statsborgerskab, men omtrent 10 % har andet statsborgerskab end amerikansk. Disse studerende kan komme fra lande som Kina, England, Indien, Kenya, Ghana, Japan, Bahamas, Pakistan og Korea. Dertil er USA et indvandrerland med mange forskellige nationaliteter og folk med forskellig etnisk baggrund, og det afspejler sig naturligvis også i DIS’ studerende.

Ud over etnisk og national diversitet er der også store forskelle på vores studerendes økonomiske baggrund. For eksempel er flere af vores studerende de første i deres familie til at tage en universitetsuddannelse, mens andre kommer fra den øvre middelklasse eller egentlige overklasse. Det betyder, at der kan være stor forskel på, hvor mange ressourcer de studerende har med sig hjemmefra.

Vores studerende er derfor forskellige på mange forskellige parametre. For at skabe et mere berigende miljø på DIS for alle vores studerende, arbejder vi løbende med at tiltrække en endnu mere mangfoldig studentergruppe. Det er vigtigt for os at kunne understøtte studerende med en bred vifte af identiteter. Det gør vi både i form af samarbejde med relevante organisationer og ved efteruddannelse af vores medarbejdere.

Læs om vores diversity resources til studerende på DISabroad.org

Køn og stedord

I USA er det mere almindeligt end i Danmark, at nogle mennesker ønsker at blive tiltalt med et andet stedord (”gender pronoun” på engelsk) end ”he” eller ”she”. De kan eksempelvis ønske at blive tiltalt med ”they” i stedet for. På mange amerikanske universiteter er det almindeligt at dele denne info, når man møder nye mennesker. Det er en praksis, der er til for at sikre, at alle, uanset deres kønsidentitet, føler sig anerkendt og respekteret, som den de er.

For at alle vores studerende skal føle sig velkomne her på DIS, har vi valgt at bede om den information og også dele den med deres værtsfamilier. Mens de fleste af vore studerende identificerer sig som mand eller kvinde og bruger stedordene ”he” eller ”she”, har vi også en gruppe studerende, som ikke gør. Disse studerende vil oftest identificere sig som ”non-binary” (læs mere her) og enten ønske, at I bruger stedordene ”they”/”them” eller udelukkende deres navn. Det kan selvsagt være en udfordring, og tungen kan slå knuder de første gange, men de studerende er vant til at folk lige skal øve sig lidt, og det vigtigste for dem er at mærke, at man gør sit bedste.

Det amerikanske universitetssystem

En bacheloruddannelse i USA varer fire år. Alt efter, hvilken årgang man går på, bliver man kaldt for henholdsvis Freshman, Sophomore, Junior eller Senior. I USA skal man som studerende vælge ét hovedfag (major) og ét bifag (minor), som de særligt fokuserer på under deres uddannelse.

De fleste DIS-studerende kommer fra såkaldte ”Liberal Arts Colleges”, som er små universiteter med ca. 1.000-2.500 studerende, og som fokuserer på udvikling af brede færdigheder frem for udelukkende konkrete færdigheder. Eksempelvis er kurser i religion, filosofi, litteratur og sociologi ofte obligatoriske for alle studerende – uanset deres major/minor.

Under en bacheloruddannelse i USA skal studerende opnå 120 ’credits’. De studerende kan opnå 15 af disse på et semester hos DIS (fem fag med tre ugentlige timer i 15 uger = 15 credits). Den amerikanske karakterskala består af fem trin: A, B, C, D, F. Som I nok vil bemærke, når I møder jeres studerende, er karakterer meget vigtige for amerikanske studerende. De fleste DIS-studerende har ofte et ret højt snit hjemmefra: i en årrække har gennemsnittet har for vores studerende været på B+ (hvilket svarer til 3,4 ud af 4, hvis man omregner til tal). Langt de fleste studerende vil gerne fastholde dette niveau, mens de er på udveksling.

The world of study abroad

Ligesom det er populært for danske unge at læse et semester i udlandet, er det også tilfældet for amerikanske universitetsstuderende. Forskellen er, at mens danske studerende typisk tager på udveksling og læser på et lokalt universitet, læser de amerikanske studerende ofte deres semester hos en organisation som DIS, der er specialiseret i study abroad-ophold. DIS arrangerer al undervisning, bolig, studieture, sociale arrangementer m.m. for de studerende. På den måde er de studerende sikret den højeste kvalitet igennem hele deres semester. En study abroad-organisation som DIS sender ikke studerende til USA, og derfor bliver DIS-studerende ikke betragtet som traditionalle “udvekslingsstuderende”. Af alle de amerikanske universitetsstuderende, som læser et semester i Danmark, læser flere end 80 % hos DIS.